Hverdagen

I Degnebakken arbejder vi ud fra anerkendende og understøttende pædagogik. Det er vigtigt for os at alle børn bliver mødt som det unikke lille menneske de nu er.

Der er fokus på det enkelte barn på barnets kompetencer, og på relations dannelsen til de andre børn og voksne. Vi arbejder med en inkluderende tilgang, og vægter at alle børn deltager i meningsfulde relationer ind i fælleskabet, og at de kan danne ligeværdige venskaber.

Struktur og rammer

Der arbejdes ud fra en struktureret plan for ugen, og der er faste aktiviteter hver formiddag - der gerne tager udgangspunkt i et overordnet tema.

vi vægter at dele børnene op i små grupper, da vi er af den overbevisning, at der derigennem skabes bedre rammer til fordybelse og nærvær.

Mad og måltider

Børnene får i løbet af dagen 2 måltider ud over frokosten, som bliver lavet og tilberedt af vores madmor Gitte - se mere herom under overskriften mad og måltider.

Samling

Hver dag holdes der samling på stuerne - den er tilrettelagt og tilpasset de forskellige aldre. Her når børnene at komme ned i tempo inden frokost. De øver sig i at indgå i et fælleskab, hvor der skal være plads til alle. I at modtage en fælles besked, lytte til andre, byde ind med emner til samlingen og holde fokus, I samlingen kommer alle læreplanstemaerne i spil i årets løb.

Ture ud af huset

Både i Børnehaven og vuggestuen bruges vores dejlige grønne områder der ligger bag Degnebakken, Børnehaven har en ugentlig tur dag, hvor er tager ud af huset og gå på opdagelse i nærmiljøet, Dette kan foruden de skønne grønne områder, også være en tur på skaterbanen, Der ligger ved Egedal fritidsklub, ture på legepladserne i nærheden, en tur ned i centeret eller en tur på biblioteket.

Legepladsen.

Legeplads livet fylder en del her i Degnebakken, vi arbejder med legepladsen som et læringsrum, og tager tit legetøj med ud, som børnene kan fordybe sig med, Også her følger de voksne  børnenes spor, trækker sig, når legen og samspillet kører, byder ind og er deltagene, når børnene skal have en hjælpende hånd med på vejen.

Vi vægter latter og glæde højt, og møder gerne både børn og deres forældre med et smil på læben og en imødekommende tilgang.