Vores børnesyn

Børnesyn i Degnebakken

Det er de voksne, der skal vise børn verden. De voksne er barnets adgang til verden. Det er barnet, der viser de voksne, hvor det er spændene at gå hen i verden.

Vi arbejder ud fra følgende værdier:
Vi tror på at det er de voksne, der er ansvarlige for relations dannelsen til barnet, og vi arbejder ud fra en anerkendende og inkluderende tilgang, så børnene føler sig set som de små individuelle personligheder de er.

Vi vægter at alle børn skal være inkluderet i fællesskabet og kunne danne venskaber/lege med andre børn.

Vi skælder ikke ud, men giver barnet positive handleanvisninger.

Vi arbejder med at forstå børnenes intentioner, og tror på at alle børne handler meningsfyldt, men til tider have hjælp til at få skabt ny mening - Dette gør vi gennem voksen tæt voksen kontakt og anerkendende dialog og samspil.

Vi arbejder forebyggende med at rumme og favne børnene.

Vi har fokus på vores rolle som voksne omkring børnene - og arbejder ud fra en bevidsthed omkring:
- Hvornår vi går foran
- hvornår vi går ved siden af børnene
- Hvornår vi går bagved.